Ürünün ayıplı olması ne demek?
Ayıplı mal, tüketiciye teslim anında taraflar arasında kararlaştırılan örnek veya modele uymaması veya objektif olarak taşıması gereken nitelikleri taşımaması nedeniyle sözleşmeye aykırılık oluşturan maldır.
Ayıp kavramı nedir?
Sözlükte “kusur, ayıp, kusur, çirkin söz ve davranış” anlamlarına gelen “ayıb” terimi, İslam’da, sözleşme konusu malın halkın gözünde değerini ve itibarını düşüren tesadüfi ayıp ve eksikliği ifade eder. Borçlar Hukuku.
Ayıplı mal nedir örnek?
Malzeme kusurlarına örnek olarak yırtık, kırık veya lekeli ürün, yeni olarak tanımlanan ancak kullanılmış veya hasarlı olduğu için bazı parçaları değiştirilen veya onarılan ancak bunun açıklanmadığı bir araba, fayanslarda çatlaklar veya kırıklar verilebilir.
Malın ayıplı olduğu nasıl tespit edilir?
Öncelikle ürünün etiketleri, ambalajı, reklamı ve kullanım kılavuzları incelenerek ürünün orada belirtilen özelliklere sahip olup olmadığı kontrol edilmelidir. Üründe bu belirtilen özellikler yoksa veya reklam ve duyuruda yer alan bilgilere uymuyorsa ürün ayıplı sayılır.
Aldığım ürün ayıplı çıktı ne yapmalıyım?
Ürünün ayıplı olması halinde tüketiciler, satın alma bedelinin iadesini, ürünün ayıpsız muadili ile değiştirilmesini, ayıp oranında fiyat indirimi yapılmasını ve ürünün ücretsiz onarılmasını isteme hakkına sahiptir. Tüketici dilediği tüm hakları kullanmakta serbesttir. Satıcı, tüketicinin talebine uymak zorundadır.
Tüketici mahkemesi masraflarını kim öder?
Mahkeme masrafları, mahkemenin bir davayı inceleyebilmesi için yasa gereği ödenmesi gereken masraflardır. Prensip olarak, başlatılan her hukuki anlaşmazlıkta yasal masraflar davacı tarafından karşılanır.
Ayıplı ürün iadesi kaç gün sürer?
1. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Mesafeli Satış Yönetmeliği uyarınca Alıcı, satın aldığı ürünü teslim tarihinden itibaren 14 (on dört) gün içinde hiçbir hukuki ve cezai sorumluluk üstlenmeksizin ve hiçbir gerekçe göstermeksizin cayma hakkını kullanarak iade edebilir.
Ayıp olur ne demek?
TDK’ya göre utanç, utanç verici davranış anlamına gelir. Yani olan şey, kendi istek ve ihtiyaçlarımızı olduğu gibi ifade etmenin “utanç verici” olduğunu hissetmeye başlamamızdı.
Ayıplı ürün nereye şikayet edilir?
ALO 175. Bakanlığımız bünyesinde kurulan “Alo 175 Tüketici Danışma Merkezi”, tüketicilerimizin sorunlarına çözüm buldukları ve tüketici uyuşmazlıklarının çözümü için başvurmaları gereken ilgili mercilere yönlendirildikleri bir “çağrı merkezi” olarak hizmet vermektedir.
Ayıplı maldan kimler sorumludur?
Satıcının bir ayıptan sorumlu tutulabilmesi için, ayıp, satılan malın faydası ve zararı alıcıya geçtiği anda mevcut olmalıdır. Ayıp, teslimden sonra ortaya çıkarsa, satıcı bundan sorumlu değildir. Örneğin, mal alıcıya teslim edildiğinde ayıplı olmalıdır. Kullanımdan kaynaklanan bir bozulma varsa, satıcı bundan sorumlu değildir.
Satın alınan malın ayıplı olması durumunda satıcının yapması gerekenler nelerdir?
– Satılan malı alıkoyabilir ve ayıp oranında satış bedelinden indirim isteyebilir. – Malın, tüm masrafları satıcıya ait olmak üzere ücretsiz olarak onarılmasını isteyebilir. – Veya şirket, malın ayıpsız benzeri ile değiştirilmesini isteme hakkına sahiptir. – Alıcı ayrıca genel hükümlere göre zararlarının tazminini talep etme hakkına sahiptir.
Aldığımız ürün bozuk çıkarsa nereye başvurmalıyım?
Ürün veya hizmetin değeri otuz bin Türk Lirasının altında olduğu durumlarda il veya ilçe tüketici uyuşmazlık çözüm kuruluna başvurulması zorunludur. Örneğin; 26.000 TL’ye iPhone 12 satın alan bir tüketici, satın aldığı telefonun arızalı olması nedeniyle tüketici uyuşmazlık çözüm kuruluna başvurmak zorundadır.
Malın ayıplı olduğuna kim karar verir?
Malın tüketiciye tesliminden itibaren altı ay içinde ortaya çıkan ayıplar, teslim anında mevcut sayılır. Malın ayıplı olmadığını ispat yükü satıcıya aittir. Satıcının kusurlu olmasa bile sorumlu olduğu varsayılır.
Ayıplı malda zamanaşımı süresi ne kadardır?
(4) Ayıp daha önceden sorumluluğun konusu olmamışsa, ayıplı üründen doğan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkmış olsa bile, ürünün tüketiciye tesliminden itibaren iki yıllık zamanaşımı süresine tabidir. Konut ve tatil amaçlı gayrimenkullerde bu süre beş yıldır.
Hukuktaki ayıp nedir?
Mal veya hizmette ayıp bulunmamasına rağmen, mal veya hizmetin hukuki nedenlerle talep edilememesi veya kullanılamaması halinde hukuki ayıp söz konusu olur.
Aldığınız ürün ayıplı ise haklarınız nelerdir?
Arızalı mal satışı halinde tüketici hakları. Bu isteğe bağlı haklar kapsamında tüketici aşağıdaki haklara sahiptir: Müşteri sözleşmeden cayma hakkına sahiptir ve iade talep edebilir, ürünü ayıpsız bir ürünle değiştirebilir veya ayıp oranında fiyat indirimi veya ücretsiz onarım talep edebilir. Satıcı, tüketicinin bu talebini yerine getirmekle yükümlüdür.
Satın alınan malın ayıplı olması durumunda satıcının yapması gerekenler nelerdir?
– Satılan malı alıkoyabilir ve ayıp oranında satış bedelinden indirim isteyebilir. – Malın, tüm masrafları satıcıya ait olmak üzere ücretsiz olarak onarılmasını isteyebilir. – Veya şirket, malın ayıpsız benzeri ile değiştirilmesini isteme hakkına sahiptir. – Alıcı ayrıca genel hükümlere göre zararlarının tazminini talep etme hakkına sahiptir.
Ayıplı malın para iadesi nasıl yapılır?
Arızalı ürünü nasıl iade edebilirim? Bir tüketici arızalı bir ürün satın alırsa, ürünü satın aldığı firmaya başvurarak ürünü iade edebilir. İade girişimci tarafından kabul edilmezse, tüketici hakem heyetine başvurma seçeneği vardır.
Ayıplı maldan kimler sorumludur?
Satıcının bir ayıptan sorumlu tutulabilmesi için, ayıp, satılan malın faydası ve zararı alıcıya geçtiği anda mevcut olmalıdır. Ayıp, teslimden sonra ortaya çıkarsa, satıcı bundan sorumlu değildir. Örneğin, mal alıcıya teslim edildiğinde ayıplı olmalıdır. Kullanımdan kaynaklanan bir bozulma varsa, satıcı bundan sorumlu değildir.